Undertegnede var med i Helikopterfaglig Forum (Dørum Utvalget) som i 2002 leverte sin innstilling vedr. kjøp av nye redningshelikoptre. Forumet var enstemmige i at kjøpet måtte ut på anbud. Forsvaret, selv om de var med i utvalget, startet da en voldsom kampanje for NH90. Dette forstyrret fremdriften veldig. Ennvidere, Staten, ved Finansdepartementet, satte i gang med en stor, kostbar og komplisert prosess kalt KS 1 og KS 2, (KS: Kvalitetssikring) altså at en måtte bevise at det eneste som dugde var helikoptre. Staten er skurken, og skyld i de voldsomme forsinkelsene. (Red.)
Regjeringen har varslet Stortinget om mulig kostnadssprekk for nye redningshelikoptre
For første gang har Stortinget offisielt blitt varslet om at kostnadsrammen for Norges nye redningshelikoptre kan ryke.
Oppdatert:
Publisert:
Kostnadsrammen for anskaffelsen av nye redningshelikoptre på 14,045 milliarder kroner kan bli overskredet.
Regjeringen kom med beskjeden til Stortinget 22. november.
– En stor andel av kjøpet er kontraktsfestet i andre valutaer enn norske kroner og har stor valutaeksponering. Foreløpige beregninger av utgiftene knyttet til valuta tilsier at de vil kunne bli høyere enn det som er lagt til grunn i kostnadsrammen, forklarer Andreas Bjørklund, senior kommunikasjonsrådgiver i Justis- og beredskapsdepartementet (JD) i en e-post til Aftenbladet.
Det er vanlig å ta denne risikoen i slike anskaffelser, ifølge ham.
Selve effekten av dette varierer over tid og fra prosjekt til prosjekt, påpeker Bjørklund.
– Hvis man systematisk skulle legge et worst case-scenario for valutausikkerhet til grunn for slike anskaffelser, vil resultatet over tid være at kostnadsrammene for slike prosjekter samlet sett settes for høyt, forklarer han.
Her inngår blant annet innfasingen av 16 nye redningshelikoptre, vedlikehold, drift, infrastruktur- og basetiltak samt tilpasninger ved sykehus. Prosjektet styres fra Sola.
Bjørklund bekrefter at dette er første gang Stortinget offisielt blir varslet om at kostnadsrammen i NAWSARH-prosjektet kan ryke.
Bjørklund svarer at foreløpige beregninger tilsier at kostnadsrammen kan bli overskredet, men det er fortsatt usikkerhet knyttet til dette. Departementet vil komme tilbake til saken på egne måte, svarer han.
Anslagene over samlet prognose vil bli stadig mer presise, ifølge ham.
– Vi viser til at alle de nye redningshelikoptrene er planlagt å være i drift i løpet av første halvår 2022, legger Bjørklund til.
Det bryter med den opprinnelige tidsplanen.
– Nei, dette er ikke aktuelt på nåværende tidspunkt. Det pågår en løpende dialog om dagbøter i forbindelse med leveransen av helikoptrene, og vi har en tett og god dialog med leverandøren om dette.
Neste helikopter ventes levert til Norge i januar 2020, opplyser Bjørklund
Regjeringen kom med beskjeden til Stortinget 22. november.
Valutasmell
Deler av forklaringen er økte valutautgifter, som kostnadsrammen ikke tok høyde for.– En stor andel av kjøpet er kontraktsfestet i andre valutaer enn norske kroner og har stor valutaeksponering. Foreløpige beregninger av utgiftene knyttet til valuta tilsier at de vil kunne bli høyere enn det som er lagt til grunn i kostnadsrammen, forklarer Andreas Bjørklund, senior kommunikasjonsrådgiver i Justis- og beredskapsdepartementet (JD) i en e-post til Aftenbladet.
Det er vanlig å ta denne risikoen i slike anskaffelser, ifølge ham.
Selve effekten av dette varierer over tid og fra prosjekt til prosjekt, påpeker Bjørklund.
– Hvis man systematisk skulle legge et worst case-scenario for valutausikkerhet til grunn for slike anskaffelser, vil resultatet over tid være at kostnadsrammene for slike prosjekter samlet sett settes for høyt, forklarer han.
Styres fra Sola
Anskaffelsen er organisert i The Norwegian All Weather Search And Rescue Helicopter Project (NAWSARH).Her inngår blant annet innfasingen av 16 nye redningshelikoptre, vedlikehold, drift, infrastruktur- og basetiltak samt tilpasninger ved sykehus. Prosjektet styres fra Sola.
Bjørklund bekrefter at dette er første gang Stortinget offisielt blir varslet om at kostnadsrammen i NAWSARH-prosjektet kan ryke.
Bjørklund svarer at foreløpige beregninger tilsier at kostnadsrammen kan bli overskredet, men det er fortsatt usikkerhet knyttet til dette. Departementet vil komme tilbake til saken på egne måte, svarer han.
Utsettelser
Seniorrådgiveren opplyser at det med jevne mellomrom foretas beregninger av totalkostnaden for de nye redningshelikoptrene.Anslagene over samlet prognose vil bli stadig mer presise, ifølge ham.
– Vi viser til at alle de nye redningshelikoptrene er planlagt å være i drift i løpet av første halvår 2022, legger Bjørklund til.
Det bryter med den opprinnelige tidsplanen.
- 2002: Justiskomiteen på Stortinget sier enstemmig at «svært gamle» Sea King-helikoptre må byttes ut innen 2008.
- 2011: Stortinget vedtar at alle de 16 nye helikoptrene skal være operative innen 2020. Første base skal være operativ fra 2017.
- 2018: Regjeringen opplyser Stortinget at det første nye helikopteret skal i drift første halvdel av 2019. Siste Sea King skal være erstattet innen 2021.
- 2019: I mai opplyser regjeringen at tidspunktet for å sette første base i drift fremdeles er til vurdering. I oktober opplyser regjeringen at planen er å sette de første helikoptrene i drift første halvår 2020.
– Nei, dette er ikke aktuelt på nåværende tidspunkt. Det pågår en løpende dialog om dagbøter i forbindelse med leveransen av helikoptrene, og vi har en tett og god dialog med leverandøren om dette.
Nytt helikopter i januar
Fire helikoptre er fysisk levert til Norge per i dag. I tillegg benyttes to i forbindelse med trening hos leverandøren, inkludert det som veltet på Sola under bakkekjøring i 2017.Neste helikopter ventes levert til Norge i januar 2020, opplyser Bjørklund
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.