Braathen-veteran er landet på Sola for godt.
Like før flyets aller siste landing
Braathens
SAFEs tidligere Douglas DC-6B Cloudmaster med norskregistrering LN-SUB landet
ved 15.30-tiden i dag tirsdag for siste gang etter en 22-timer lang flytur fra
Fairbanks i Alaska.
SOLA
Av Jan-Petter Helgesen
Bilder: Per Gram
Flyet hadde
ved ankomsten til Sola fløyet uten mellomlanding hele 7300 kilometer fra Yellowknife
i Canada. Om bord i det tidligere Braathen-maskinen var den kjente
hundekjøreren Thomas Wærner, to hundepassere og hans 24 hunder.
-
Flyturen
over arktisk Canada, Grønland og Nord-Atlanteren er sannsynligvis den siste
turen over Atlanterhavet med et fire-motors fly med stempelmotorer og
passasjerer, sier Ole Johan Berg i Flyhistorisk museum, Sola.
Han legger til at han tviler på at et veteranfly med stempelmotorer
vil gjenta en tilsvarende tur senere. På Sola skal det gamle passasjerflyet som
de senere tiår har fløyet som fraktmaskin for selskapet Evert Air Cargo i
Alaska,bli blikkfang for utstillingen til Flyhistorisk museum.
Mange skuelystne hadde møtt opp både innenfor og utenfor
flyplassgjerdet da den sjeldne maskinen fra luftfartens passasjerbarndom i
Norge landet. Braathens SAFE hadde sju fly av typen i trafikk i årene 1962 til
1973. Eldst av disse var flyet som ble hentet i fjerne Alaska.
DC-6B fløy i disse årene ruter fra Oslo til Stavanger,
Ålesund og Trondheim. I tillegg hadde flytypen en viktig rolle da oppbyggingen
av feriecharter til sydlige breddegrader begynte i 1960-årene.
På Sola foretok maskinen som var nymalt i fargene til Braathens
SAFE først en tur i lav høyde over flyplassen. Over Jæren snudde maskinen og landet
silkemykt på rullebane 36 fra sør.
På Sola ventet både ordfører Tor Henning Slethei (Frp) fra
Sola kommune, styreleder Egil Endresen og Ole Johan Berg fra Flyhistorisk
museum, direktør Målfrid Snørteland fra Jærmuseet som nå overtar eierskap til
flyet og styreleder Trygve Gjertsen i Ludv. G. Braathens fond samt familien til
hundekjører Thomas Wærner.
Coronasmitte og høy dollarkurs holdt tidligere i vår på å
velte hele flykjøpet for flymuseet. Samtidig satt Wærner fast i Alaska med
hundene sine etter å ha vunnet verdens hardeste hundeløp der borte.
Han hørte om flyet som var tenkt til Sola og ved hjelp av
sponsoren sin, Aker Bio Marine, kunne de bidra med 250 000 kroner til
turen. Samtidig sank kursen på dollar kontra norske kroner. Dermed var turen
til Norge samt kjøpet av den tidligere Braathens-maskinen sikret.
Etter landingen på Sola sa Wærner at han hadde muligheter for
å komme seg hjem alene. Hundene var det derimot helt umulig å sende – inntil
løsningen kom om flyet til Sola.
Luftforsvaret og 330 skvadron ønsker LN-SUB velkommen til Sola
I Ludvig G. Braathens fond sier styreleder Trygve Gjertsen
som var til stede ved ankomsten, at kjøpet av flyet tømte beholdningen av fondet.
Den var på i underkant av fire millioner kroner.
Som seg hør og bør får en pensjonist sin velfortjente hilsen fra Avinor
-
At
kjøpet gikk i orden og at LN-SUB blir bevart for ettertiden på sin gamle hjemmebase
på Sola gleder både Gjertsen og Braathen-familien. Flyet vil være med å sikre
minnet om flyselskapets innsats for norsk luftfart for ettertiden, sier
Gjertsen.
Flyets nest siste parkering - Om en stund vil det bli flyttet over til museumssiden ved Sola Sjø
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.