torsdag 4. juni 2020

Lufthansa blir aldri det samme - Gjelder mange selskaper - Check-In


Koncernchef Carsten Spohr fra Lufthansa Group. (Foto: Lufthansa | PR)

“Jeg har 700 fly til salg – så ring til mig”

Lufthansa-koncernchef Carsten Spohr var i det muntre hjørne, da han onsdag præsenterede det største underskud i Lufthansas historie. Koncernflåden skal slankes betydeligt.
Trods et netop offentliggjort kvartalsunderskud på 15,8 milliarder kroner, var der også tid til sjov, da koncernchef Carsten Spohr fra Lufthansa onsdag tog imod analytikere og presse ved en live webcast.
Koncernchefen skulle redegøre for, at koncernflåden vil blive reduceret i de kommende år, og en del fly kommer således ikke på vingerne i den sidste del af leasingperioden. Nogle af flyene ejer Lufthansa-koncernen selv, og en del af disse skal i den kommende tid på sale og leaseback-aftaler for at styrke likviditeten.
“Hvis der er nogle, der har brug for fly, så ring til mig. Jeg har 700 fly i alle størrelser, så vi skal nok kunne finde en løsning,” lød det muntert til mødedeltagerne, da der kom spørgsmål om emnet.
Under coronakrisen har Lufthansa haft 700 af 763 fly ude af produktion. Det er samtidig planen, at Lufthansa-koncernen i 2021 vil parkere 300 fly samt 200 fly i 2022. I 2023, hvor trafikken ventes at vende tilbage til niveauet før coronakrisen, vil der stadig være 100 færre fly i koncernflåden, men antallet af producerede sædekilometer skal være den samme som før krisen, hvilket betyder, at det flyvende personale formentlig kommer til at levere mere end i dag.
Belastet af brændstofsikring og nedskrivninger
Kigger man nærmere på kvartalsregnskabet, fremgår det, at det primære driftsresultat blev på 1,22 milliarder euro, eller godt 9,1 milliarder danske kroner på baggrund af et omsætningsfald på 18 procent til 6,44 milliarder euro.
At nettoresultatet lander på 2,12 milliarder euro skyldes store omkostninger til uudnyttede brændstofsikringsaftaler, omkostninger ved parkering af udfasede fly nedskrivninger af goodwill.
I øjeblikket er der hver måned et likviditetsdræn på 800 millioner euro, eller 5,96 milliarder kroner, og derfor har det også været nødvendigt at bede om statsstøtte for at kunne klare sig igennem krisen. Den 31. marts havde Lufthansa en likviditetsreserve på 4,25 milliarder euro, hvilket svarer til fem måneders drift i den nuværende situation.
Statslig ejerandel mindre end hos konkurrenter
På investormødet fik Lufthansa-topchefen flere spørgsmål om “stabliseringsaftalen” på ni milliarder euro, der er indgået med den tyske stat. Carsten Spohr gav udtryk for, at han var glad for aftalen på vegne af hele koncernen, da Lufthansa ikke ville kunne overleve uden statsstøtte.
Naturligvis er det en streg i regningen, at have fået den tyske stat som 20 procent-aktionær med option på yderligere fem procent plus én aktie. Det kan give nogle begrænsninger for en privat virksomhed, selvom de to medlemmer til bestyrelsen ikke bliver politisk valgte.
“For få måneder siden havde vi ikke forventet, at vi skulle have et delvist statsejerskab, men vi kan glæde os over, at statslige ejerandel er mindre end hos vores tre hovedkonkurrenter, Air France-KLM, IAG og Turkish Airlines,” lød det fra Carsten Spohr.
15 procent af kapacitet i juni
Årets andet kvartal ser ud til at blive meget værre end resultatet af første kvartal, hvor de to første måneder mere eller mindre var upåvirkede af COVID-19-pandemien.
I april og maj var produktionskapaciteten reduceret med henholdvis 96 og 97 procent, mens den i marts blot var halveret. Derfor venter der Lufthansa-koncernen en gigantisk økonomisk lussing i andet kvartal, selvom om juni-trafikken vil redde en smule.
I juni forventer Lufthansa-koncernen at gennemføre 15 procent af den normale produktion til omkring halvdelen af alle destinationer i rutenetværket. Dette fordeler sig på 2.000 ugentlige afgange til 130 destinationer over hele verden.
Fra september og i de tre efterårsmåneder forventer Lufthansa-koncernen at have genoptaget 40 procent af den oprindelige kapacitet, hvilket omfatter 70 procent af de interkontinentale destinationer og 90 procent af de europæiske destinationer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.