mandag 8. juni 2020

UAM - Ny eVTOL variant på markedet - TU

For lesere av bloggen er dette på langt nær noe nytt. Det må nå være omtrent 100 varianter som markedsføres voldsomt med tilsvarende press på regulerende myndigheter. Husk at disse innretningene skal ha samme sikkerhetsnivå fra dag èn som fly har brukt 117 år på å nå! (Red.)

Elektriske utfordrere i lufta kan frakte fire passasjerer 96 kilometer

















Drømmen om små flygende drosjekjøretøyer og forretnings-
mulighetene som de innebærer har vært hett stoff i år. Mange 
store selskaper har gått inn i bransjen - og nå får de selskap a
utfordreren Archer.







Elektrifisering har på kort tid fått innovasjonen i luftfartsindustrien til å
eksplodere. Fly, helikoptre, droner, men også såkalte VTOL-farkoster
(vertical take-off and landing) er under utvikling. Og det er flere store
selskaper som tror at de snart vil ha en flygende mobilitetsløsning.
De tradisjonelle flyfartselskapene på Boeing, Airbus og Rolls-Royce
investerer, samt drosje/ rideshare-selskapet Uber og startups som
Lilium og Volocopter. Archer slutter seg nå til de som skal lansere en
elektrisk drevet VTOL.

Tjente på AI-løsninger
Det nystartede selskapet, som bare har eksistert i noen måneder, ledes
av to gründere som blant annet har tjent en formue på AI-løsninger for
rekruttering. I tillegg sier de i en pressemelding at milliardæren og
Wallmarts sjef for e-handel, Marc Lore, er en investor.



Slik presenteres tekniske data for farkosten. Foto: Archer

Selve farkosten de skal erobre industrien med har ikke noe navn ennå,
men i henhold til spesifikasjonene vil den kunne frakte fire personer
96 km i hastigheter opp til 240 km/t. Dette er med den type batterier og
maskiner som er tilgjengelige i dag.
Til å begynne med er tanken at farkosten vil bli kjørt av en pilot, men på
sikt skal det være et autonomt kjøretøy.
Når det gjelder utseende ser maskinen ut som et lite fly, men i stedet
for jetmotorer har det tolv propeller på vingene. Vingene er faste, men
propellene kan vris opp og således løfte farkosten.

Få detaljer tilgjengelig

Utover å gi et uklart bilde av farkosten og vise hvordan de har regnet på
rekkevidde, er det ganske tynt med informasjon. Så langt skal de bare
ha testflydd i modeller i mindre skala. Nå står en demonstrasjonsproto-
type på programmet, som skal vises i 2021.
Selskapet har klart å tiltrekke seg mange talenter. Sjefingeniøren og
sjefen for luftfart for Airbus-prosjektet Vahana har hoppet på. I tillegg har
flere ingeniører fra Joby (som samarbeider med Toyota) og Wisk blitt
med.
Markedet for denne typen fly er i sin spede begynnelse, men forventes å
bli gigantisk. Investeringsbanken Morgan Stanley har tidligere anslått at
autonome luftfartøy, som retter seg mot reiser mellom 10 og 150 kilometer,
vil være verdt 1500 billioner dollar i 2040.
Og det er flere eksempler på at Morgan Stanleys prognoser blir en realitet:
Tidligere i år fortalte Jay Merkle fra den amerikanske, sivile
luftfartsadministrasjonen at de holder på med å typesertifisere flyfarkoster
fra seks forskjellige selskaper.
Du kan se Merkles uttalelse i videoen under.

Sjekk video her: https://tinyurl.com/ybl8lz98


Bye Aerospace to expand eFlyer family with six-to-nine-seat model

Bye Aerospace is planning to expand its family of eFlyer all-electric aircraft with a six- to nine-passenger model that could take on traditional executive turboprops and light business jets.

While details of the new programme are being kept under wraps, chief executive George Bye says the aircraft is currently in the concept design phase. "We are very excited about this project and will announce its publicly before too long."

He says the "momentum is growing" for low-cost and sustainable products, and electric aircraft "perfectly fill that niche".

Entry into service of the new model "is several years out", Bye says, by which time battery technology will have improved dramatically, giving the aircraft the necessary range and performance to compete in this sector.

"Battery technology is getting better all the time, as work on our current [aircraft] programmes proves," says Bye.

Its debut model, the eFlyer 2, finished its critical design phase in early June, and Bye says the company will start assembling the first production-conforming aircraft before the end of the third quarter.

The firm, based in Denver, Colorado, has been flight testing a proof of concept version of the two-seat aircraft since April 2018 "and invaluable feedback from the campaign has been incorporated into serial number 1," says Bye.

Changes include widening the cabin by 10.2cm (4in), to 1.2m, lengthening the wing by just over 1.2m, to 11.6m, adding winglets, and replacing the clamshell doors with a gullwing design.

Three production-conforming aircraft will take part in the flight-test campaign, with US Part 23 certification scheduled for mid-2021. The eFlyer 2 is powered by a 120hp (90kW) Rolls-Royce RRP70D electric motor, delivering speeds of over 135kt (250km/h) and an endurance of over 3h. "The motor weighs 26kg, is 95% efficient and operates on the eFlyer 2's 750v battery system," says Bye. The choice of propeller supplier is still under consideration, he adds.

The all-composite eFlyer 2 is targeted at owner-flyers and training schools, and pitched against the Cessna 172 and Piper Archer. "The eFlyer 2 is vastly cheaper to operate than these established designs," says Bye, citing a cost per flight hour of $23, compared with around $110 for the piston-engined pair.

"By lowering the cost of operation so drastically, pilot training and private flying will become accessible to so many more people."

Similarly, the in-development eFlyer 4 will offer a "highly cost-efficient and sustainable alternative to advanced trainers and short-haul air taxis," Bye says.

Operating costs for the four-seat model - which is in its preliminary design phase, and scheduled to enter service around a year after the eFlyer 2 - will be around $30 per flight hour against $150 for similar-sized models such as the Cessna 182 and Cirrus SR22.

The latter has established itself as an air taxi with companies including Imagine Air in the USA and Fly Aeolus in Europe. "We have already received tremendous interest in the eFlyer 4 as an air taxi, with the model accounting for a large share of the 330-strong eFlyer orderbook," says Bye.

Customers declared include US start-up Quantum Air, which announced an order last year for 26 aircraft, of which 22 are eFlyer 4s, and on-demand charter marketplace BlackBird with a commitment for up to 100 aircraft.

Details of the eFlyer 4's powerplant have not been disclosed, but Bye says the aircraft will have cruise speed of 175kt and an endurance of 5h. The aircraft will also have a full-fuel equivalent payload of 400kg (850lb) and feature an airframe ballistic recovery parachute "for added safety".

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.