Fly kolliderte med fugl rett før takeoff: –
Skremmende opplevelse
–
Ubehagelig og skremmende, sier sykkelproffen Alexander Kristoff, etter at flyet
han var passasjer i, kolliderte med en fugl rett før takeoff fra Stavanger
lufthavn tidlig lørdag morgen.
Journalist
Publisert:
I
går 13:03
– Jeg
hørte et smell, men merket best at det plutselig var veldig forskjell på
motorlyden – at flyet mistet motorkraft. Min opplevelse var at dette skjedde
rett før takeoff, sier Kristoff til Aftenbladet. Han var en av 85 passasjerer
om bord i flyet.
Det var
flyselskapet KLM sin avgang til Amsterdam klokken 06.00 fra Sola lørdag morgen
som ble truffet av fugl – det som på fagspråket ofte kalles «bird strike».
Flyet som ble truffet, var et Embraer 190 – en KLM Cityhopper med kjennetegn
PH-EZH – med en kapasitet på 100 passasjerer. Det nederlandske flyselskapet har
32 slike fly i sin flåte.
– Det
er to fan-blader i motoren som er blitt bøyd i kollisjonen. KLM har sendt en
tekniker opp fra Amsterdam, så vi regner med at flyet blir reparert i løpet av
dagen lørdag, sier fungerende lufthavnsjef Morten Wathne ved Stavanger lufthavn
til Aftenbladet.
– Ingen
panikk om bord
Proffsyklisten
fra Stavanger flyr ofte, men har aldri tidligere opplevd kollisjon med fugl.
– Det
var ingen panikk om bord. Jeg følte at passasjerene tok hendelsen med fatning,
sier Kristoff.
Han var
på vei til Belgia for å sykle femdagersrittet Tour de Wallonie for laget UAE
Team Emirates, og fikk dermed en uventet start på reisen.
– Vi
fikk beskjed om hva som hadde hendt da vi var tilbake ved gaten. Jeg fikk ut
bagasjen og dro hjem, men ble booket om til den neste KLM-avgangen klokken 12,
forteller Alexander Kristoff til Aftenbladet.
– Et betydelig
problem
Fuglekollisjoner,
eller «bird strikes», er en betydelig utfordring både for Sola og mange andre
lufthavner. Som regel er det ikke mye dramatikk rundt hendelsene – og heldigvis
langt unna alvoret som under ulykken i januar 2009, da et fly måtte nødlande i Hudson-elva i USA etter å
ha kollidert med en flokk gjess.
Fram
til hendelsen lørdag morgen viser Luftfartstilsynets statistikk at det har vært
elleve fuglekollisjoner ved Stavanger lufthavn til nå i år.
I
fjor var tallet 46, ifølge statistikken.
– Dette
er et betydelig problem, og Sola har vært ganske utsatt for denne plagen. Sola
er et trekkområde for fugl, og først og fremst er det ulike måkearter som
skaper utfordringer. Dette er gjerne større fugler som ofte opererer i flokker,
noe som betyr potensial for å skape uønskede hendelser. Dette er selvfølgelig
også noe flyselskapene er veldig opptatt av, sier Wathne til Aftenbladet.
Samtidig
understreker Wathne at statistikken ikke sier noe om hvor alvorlige de ulike
kollisjonene er.
– Hvis
vi finner døde fugler ved flyplassen, kategoriserer vi det som et «bird
strike». Og statistikken sier ikke noe om det er stor fugl, liten fugl eller om
det er én eller mange fugler, sier han.
26 robotklippere i
arbeid
Wathne
opplyser at Avinor bruker mye tid og ressurser for å få bukt med
fugleproblemene i områdene på og rundt flyplassen, og ramser opp noen av
tiltakene:
- Fugle r bil som
kjører rundt på rullebanen for å sjekke om det er fugl i området før
avgangene.
- Skremming med
laser
- Skremmeskudd
- Fugl blir
skutt i enkelte tilfeller
- Mye
vegetasjon er fjernet
- 26
robotklippere klipper gress kontinuerlig i et 550 dekar stort område.
Dette holder gresset lavt og bidrar til å unngå at fuglene beiter eller at
de etablerer reir
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.