Flytypen Turbo Beaver er registrert for 8 passasjerer. Hoppefly er imidlertid oftest uten seter. Hvilke krav som gjelder for sikring av hopperne før hopp utføres, kjenner jeg ikke til. Jeg lurer imidlertid, for et massivt CG-shift kan være katastrofalt. (Red.)
Havarerte
kort tid etter take off: - Vi så at det ikke var liv å redde
Anne Sofie Mengaaen Åsgard, Emma Fondenes Øvrebø, Mattis Sandblad
for 2 timer siden
© Foto: Jeppe Gustafsson / TT
NYHETSBYRÅN
ÖREBRO/OSLO (VG)
Undersøkelser gjort gjennom natten og morgenen viser at flyet i Örebro styrtet
nokså raskt etter det tok av torsdag kveld.
Publisert: 09.07.21 kl. 08:26 Oppdatert: 09.07.21
kl. 10:13
Det var åtte fallskjermhoppere og én pilot som
omkom i den tragiske flyulykken.
– Dessverre var mulighetene for å redde liv stort
sett null. Vi så at det ikke var liv å redde. Dette var en utrolig påkjenning
for vårt personell og dette er en hendelse som rammer mange. Både de som er
direkte berørt og indirekte berørt, sier redningssjef Peo Staberyd på en
pressekonferanse fredag morgen.
Saken oppdateres!
Klokken 23 torsdag kveld ankom den svenske
havarikommisjonen ulykkesstedet. I tre timer jobbet utrederne med å kartlegge
hva som kan ha skjedd.
– Vi har intervjuet vitner, flygeleder og andre
personer som var på flyplassen, sier Peter Swaffer, leder for sivil luftfart
ved Statens havarikommisjonen i Sverige til VG.
Han forteller at de også rakk å gjøre noen andre
undersøkelser før mørket la seg.
– Vi fikk gjort en aller første undersøkelse av
både ulykkesplassen og vraket, fortsetter Swaffer.
Hele ulykkesområdet var sperret av da VG ankom
Örebro i natt. Man ventet da til teknikerne skulle starte opp igjen.
– Kom ikke særlig høyt i luften
Swaffer forteller at arbeidet fortsetter nå i
morgentimene for full styrke. Fremdeles er det mange ubesvarte spørsmål, men
foreløpige undersøkelser tyder på at flyet må ha havarert raskt etter at det
kom opp i luften.
– Det eneste vi
vet sikkert er at dette skjedde raskt etter start, sier Swaffer.
Han forteller at det foreløpig ikke finnes
vitnebeskrivelser av selve styrten, men at de har gjort et anslag ut ifra andre
undersøkelser.
– Vi antar 10–50
meter over bakken, fortsetter Swaffer.
Etterlatte ringte politiet
Politiets pressetalsperson, Gabriel Henning, sier
politiet har vært i kontakt med de etterlatte gjennom natten.
– Flere av de tok også kontakt med oss fordi de
visste at deres kjære var om bord i det aktuelle flyet. Alle blir nå ivaretatt
av kommunens kriseteam, forteller Henning til VG.
Politiet jobber nå med å finne ut av hvem som kan
ha hørt eller sett noe. De har vært i kontakt med flere som har vært i nærheten
av ulykken.
– Vi har fanget opp hvilke personer det dreier seg
om og kommer til å holde kontakten med de gjennom dagen for å få deres
vitneforklaringer, sier Gabriel Henning, pressetalsperson ved politiet til VG.
Ni personer mistet livet i flyulykken
i Örebro: – Fryktelig at det har skjedd igjen
Undersøkelser på stedet
Ulykken skjedde i forbindelse med en såkalt «hoppuke» i Örebro, og
like etter hendelsen i går kveld beskrev politiet ulykken som et totalhavari.
Flyet hadde gått ned «helt ukontrollert» et lite
stykke fra rullebanen. Nå jobber havarikommisjonen parallelt på stedet med
politiet som gjør tekniske undersøkelser.
– Men så snart som mulig, forhåpentligvis i
morgen, vil vi frakte vraket til Strängnäs hvor flere undersøkelser skal
gjøres, sier Swaffer.
Disse sporene blir viktige nå
Lederen ved havarikommisjonen sier det nå er essensielt
å få sikret viktige spor for å kunne vite mer om ulykken.
– Nå handler det
om å sikre data fra navigasjonssystemer, motor, databokser andre eksterne data
som radarspor, påpeker Swaffer.
– Når vil dere
sitte på alle svarene?
– Det er mulig at vi får noen svar ganske snart,
men antagelig vil mye skje frem i tid når vi har alle fakta foran oss. Det kan
ta opptil et år, fortsetter han.
Ni personer mistet livet i flyulykken
i Örebro: – Fryktelig at det har skjedd igjen
Date: | 08-JUL-2021 |
Time: | c. 19:15 |
Type: | de Havilland Canada DHC-2T Turbo Beaver |
Owner/operator: | Skånes Fallskarmsklubb |
Registration: | SE-KKD |
MSN: | 1629TB17 |
Fatalities: | Fatalities: 9 / Occupants: 9 |
Other fatalities: | 0 |
Aircraft damage: | Written off (damaged beyond repair) |
Category: | Accident |
Location: | Örebro-Bofors Airport (ORB/ESOE) - Sweden |
Phase: | Take off |
Nature: | Parachuting |
Departure airport: | Örebro-Bofors Airport (ORB/ESOE) |
Örebro-Bofors Airport (ORB/ESOE) |
The aircraft crashed during takeoff from Örebro-Bofors Airport (ORB/ESOE) and caught fire.
All nine occupants didn't survive and the aircraft was destroyed
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.