tirsdag 12. april 2022

Cold Response - US Marines var overrasket over det milde været - Stars and Stripes


Denne har ikke mye med luftfart å gjøre, selv om V-22 ulykken så vidt er omtalt her. Den kan imidlertid være delvis forårsaket av overraskende vær med dertil hørende utfordrende flyforhold i trange daler. US Marines er uansett overrasket over det milde været godt nord for polarsirkelen, fint beskrevet her, oversatt av Google Translate. 
Mandag kom USS Kearsage til Grøtsund i en planlagte øvelse. Sjekk video her https://tinyurl.com/2xb3kb3s

Foto: US Navy
(Red.)

Når været blir varmere, blir kraftig regn og snøskred en del av planleggingen for marinesoldater under arktisk trening

AV PHILLIP WALTER WELLMAN• STARS AND STRIPES • 22. MARS 2022
Marinesoldater opererer i sørpete forhold ved Setermoen Military Camp, Norge, lørdag 19. mars 2022. (Phillip Walter Wellman/Stars and Stripes)
SETERMOEN MILITÆRLEIR, Norge — Været langs Norges arktiske kyst, som blir undersøkt som en faktor i Osprey-ulykken som drepte fire amerikanske marinesoldater i forrige uke, blir stadig vanskeligere å forutsi ettersom oppvarmingstrender endrer terrenget og stormer blir hyppigere. Været har vært et hovedfokus for trening for de amerikanske marinesoldatene og sjømennene i Norge for Cold Response-øvelsen, som inkluderer rundt 30 000 soldater fra 27 nasjoner. Men dette er ikke minusværet mange av dem forventet. En sørpete blanding av regn og snø blåste i stormvind fredag ​​kveld på ulykkesstedet i Beiarn, et landlig område omtrent 1100 km nord for Oslo. I Bodø, byen omtrent 25 mil nord for ulykken der Osprey-mannskapet skulle lande, var temperaturen litt over frysepunktet. Og på denne strenge basen mer enn 230 mil nord for Bodø, langt inn i polarsirkelen, har temperaturen nådd opp til 50 grader nylig.

Et område i Evenes, Norge, nær der NATO-styrker deltar i øvelsen Cold Response, er avbildet tirsdag 22. mars 2022. Arrangørene hadde forventet at flere meter snø skulle ligge på bakken under øvelsen. (Phillip Walter Wellman/Stars and Stripes) De endrede forholdene gjør at amerikanske styrker må tilpasse hvordan de opererer, både for sikkerheten til styrkene deres og suksessen til eventuelle fremtidige kampoperasjoner i nordområdene. "Hele planen vår med å bruke tradisjonelle arktiske eiendeler er på en måte snudd på hodet," sa 1. Lt. Benjamin Artime, sjef for Combat Logistics Detachment, 3. Bataljon, 6. Marine Regiment, lørdag. Tjenestemedlemmene som snakket med Stars and Stripes på Setermoen gjorde det før de fire marinesoldatene som var involvert i Osprey-ulykken ble bekreftet omkommet av tjenesten, og de nektet generelt å diskutere saken. Men de snakket om å tilpasse seg å operere i et så utfordrende miljø i en tid da Arktis i økende grad blir en konkurranseregion. Russland har bygget opp sine arktiske militære områder de siste årene og testet i fjor på en av sine nordlige baser en stealth-torpedo designet for å omgå kystforsvaret, ifølge en CNN-rapport. I mellomtiden forventes havisen å fortsette å smelte, noe som åpner for nye skipsruter. I luften må piloter ta hensyn til mer ekstrem nedbør og stormer. Antall dager med tilhørende hardt vær forventes å stige i Nord-Europa og falle i Sør-Europa innen 2050, ifølge en septemberstudie fra Eurocontrol, en sivil-militær gruppe finansiert av EUs medlemsland. På land kan smelting av permafrost bety alt fra sumpete forhold til kollaps og ruskstrømmer. Mens varmere, våtere dager sannsynligvis vil tvinge ulike enheter som deltar i Cold Response til å gjøre justeringer, sa Artime at været spesielt påvirker logistikkoperasjoner. "Vi har ikke luksusen av å suge den opp, ta på oss ryggsekker og truger og gå," sa Artime. "Vi må alltid tenke på hvordan vi kan bruke forskjellige ruter, enten det er å gå over snø eller holde oss på stier, og tenke på hvordan vi kan bruke ressursene våre for å få det vi trenger til folk i frontlinjen."
Løytnant Katie Hass, ansvarlig motortransportoffiser, Combat Logistics Detachment, 3rd Battalion, 6th Marine Regiment, studerer et skredkart ved Sætermoen Military Camp, Norge, lørdag 19. mars 2022. (Phillip Walter Wellman/Stars and Stripes )
Betydningen av kamplogistikkstøtte har blitt fremhevet i Ukraina, der det russiske militærets logistikkoperasjoner får bred skyld for de stansede fremskritt siden starten av Kremls invasjon 24. februar. Da marinesoldatene ankom Norge tidligere på vinteren for å forberede seg på iskalde forhold, bestemte de at de trengte snøkjettinger til hjulkjøretøyene sine, inkludert 7-tonns vrakbiler, og at et terrenggående beltekjøretøy kjent som en Bandvagn eller BV, vil bli brukt til mange off-road leveranser. Men da regnet falt og isen til slutt erstattet snø, ble BV-ene ineffektive. Men da regnet falt og isen til slutt erstattet snø, ble BV-ene ineffektive mange steder fordi sporene deres ikke hadde noe å gripe, sa marinesoldatene. Varmere forhold gjorde oppgaver som å flytte forsyninger med sine hjulkjøretøyer på vei lettere, mens det ble mye vanskeligere å flytte ting utenfor veien. Skred er også en større risiko nå. I et lager der marinesoldatene i avdelingen forberedte seg på sin neste treningsøvelse, trakk 1. løytnant Katie Hass, sjefen for motortransport, et skredkart med områder som skulle unngås markert med rødt. "Området vi skal gå i, det fjellrike terrenget er mye mer utsatt," sa Hass om den kommende øvelsen. "Det er mye mer rødt i sør."

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.