Norge er medeier i Eurohawk eller NATO Hawk (Global Hawk) stasjonert på NAS Sigonella ved Catania på Sicilia. Vi har også inngått en samarbeidsavtale med Danmark vedr. bruk av droner. Disse skal stasjoneres ved Ålborg og på Grønland. Forsvaret ønsker en type som krever minst mulig mannskap i forhold til det den leverer, men stasjoneringssted for en tilnærmet 24/ operasjon diskuteres. Noen holder hardt på Andøya, men noen mener at det beste stasjonerinsstedet like godt kan være i Nord Finland eller i Nord Sverige hvor det blåser mindre enn langs norskekysten. I skrivende stund kl.1200 loc. blåser det 20m/sek fra vest i kastene på Andøya. Andøya Space har en samarbeidsavtale med Northrop Grumman som produserer HALE-typene nevnt under. Noen synes å tro at det binder de nye flyene til Andøya og at typen må bli HALE. De som vurderer saken må se bort i fra den ordningen som ikke angår Forsvaret. 24 grader øst regelen kan være et hinder på en eller annen måte, avhengig av stasjoneringssted. Operative forhold som eksempelvis sidevindsbegrensninger under avgang og landing, kan få betydning for stasjoneringsstedet. Enn videre, skal den kunne bære våpen eller er ikke det nødvendig? Skal det være en HALE eller MALE? Den du ser under kan være en kandidat. I gruppen HALE er det kun to nesten identiske, nemlig Global Hawk og Triton som er nær beslektet. Sistnevnte mer innrettet for å samarbeide med P-8A. HALE trenger adskillig flere mannskaper enn MALE. Personlig tips: RQ/MQ-9 Reaper MALE blir valgt. Jeg håper uansett at Forsvaret velger riktig denne gangen. Jeg har NH90 og flyttingen av 333 skv. friskt i minne. Pengesløseri utav ville f...! Sjekk Reaper video her: https://tinyurl.com/mt4ppxz3
Norge er med som observatør i en brukergruppe for MQ-9 etablert av UK og Belgia. Der er følgende med som observatører: “In April 2023, MICP nations were Belgium and the U.K. as participants (to the memorandum of understanding); with Canada, Denmark, Germany, Greece, Lithuania, and Norway as observers — since then, we have added Qatar and Sweden as observers,” he said.
Jeg kan føye til at undertegnede var på Farnborough i 2010 og fikk innblikk i Project BAMS, Broad Area Maritime Surveillance og den jobben Global Hawk kunne gjøre. Jeg representerte Flyoperativt Forum og vi inviterte NG for å presentere flyet på flyoperativt Forum i 2011, hvilket de gjorde. Sjekk innlegg her på bloggen 5.8.2010. (Red.)
GA-ASI Unmanned Aircraft Launches From S. Korean Ship
Drone took off from a navy ship and landed onshore
San Diego-based General Atomics Aeronautical Systems Inc. (GA-ASI) announced today November 13) that its Gray Eagle short takeoff and land (STOL) unmanned aircraft system (UAS) launched from a South Korean amphibious landing ship and landed safely onshore at Pohang Navy Airfield. The flight was the first for an aircraft of this type, according to GA-ASI.
The Gray Eagle is a medium-altitude, long-endurance (MALE) UAS and GA-ASI says it is the only one of its class able to take off from large-deck warships such as aircraft carriers or amphibious landing craft. It can also operate from short and unimproved runways. The company said in a statement, “The test with the South Korean military further validates the aircraft’s capability and versatility.”
GA-ASI partners with South Korea’s Hanwha Aerospace “to support national defense with proven, state-of-the-art technology suited for a multi-domain warfare environment.” GA-ASI CEO Linden Blue, said, “We applaud the South Korean navy for its foresight in examining the unique capability of GE [Gray Eagle] STOL for its fleet. This demonstration illustrates the ability of the GE STOL to safely operate on many types of aircraft-capable ships, which opens myriad new ways our allies can use this UAS to support multi-domain naval operations.”
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.