B-737 Foto: Per Einar Jansen
Hei,
Jeg har med interesse lest artikkelen og ikke minst Flygesjef Thomas
Hesthammers svar. Hesthammer feilinformerer om lovligheten av denne flygingen.
Norwegians Boeing 787 har så vidt jeg vet 291 passasjerseter. I motsetning til
hva Hesthammer sier er det absolutte minimumskravet til kabinbesetningens
størrelse 1 pr. 50 installerte seter. Hans uttalelse om 1/50 passasjerer
referer til en regel som forsvant for minst 25 år siden, før Hesthammer begynte
som flyger i Norwegian. Imidlertid er kravet til besetningens størrelse
strengere for fly med to midtganger (wide-body) strengere enn dette. EASA, den
overordnete europeiske tilsyns og sikkerhets ansvarlige for luftfart følte grunn
til å presisere hva som gjelder, sansynligvis fordi noen selskaper har gått på
akkord med sikkerheten. 24. 10. 14 kom det derfor en klargjøring av gjeldene
regler, EASA Safety Information Bulletin 2014-29. (Vedlagt) Her står det klart
at minimum kabinbesetning på Boeing 787, uansett antall passasjerer er 8.
Den flygningen du skriver om manglet altså 3 cabin attendants for å oppfylle
minstekravet, mens Hesthammer sier de var mange nok fordi flyet ikke var
fullt.
Som flygesjef er det Hesthammers ansvar å ikke bare kjenne disse reglene
men også å sørge for at hans flygere og kabinansatte kjenner og følger dem.
Kapteinen har bevisst brutt reglene og det har også hans styrmann som heller
ikke har lov til akseptere en flygning hvor minstekravet ikke er oppfylt.
Norwegian og Hesthammer skal også vite at her har en kaptein til hensyn å fly
uten at sikkerhets kravene er oppfylt og har et selvstendig ansvar for å ikke gi
tillatelse til start. Dersom Norwegian har gitt tilatelse til å fly
underbemannet er det Luftfartstilsynets oppgave å slå ned på dette. Det vil være
interessant å se hvilken reaksjon tilsynet kommer med.
Det er urovekkende å se at de 4 cabinansatte som ikke ville eller fikk fly
blir satt på bakken mens Norwegian utreder. Det er flygerne og flyselskapet
Norwegian som har satt seg ut over sikkerhets kravene og intet av det Hesthammer
skriver tyder på hverken selvransakelse eller vilje til å stille kapteinen til
ansvar på noen måte. Svaret fra Hesthammer tyder ikke på at sikkerhet står høyt
på selskapets prioriteringsliste. Nå kan det jo hende at selskapet har reagert
overfor flygerne men Hesthammers bruk av gale fakta tyder ikke på det. Jeg vet
at han vet bedre. Det er dyrt å ha et fly stående fast enten det er vær eller
tekniske problemer. Med Norwegians operasjonsmåte koster det ekstra mye ettersom
de ikke har mulighet til å få sine passasjerer avgårde med annet enn egne fly.
Jeg håper dette ikke er et eksempel på at Norwegian nedprioriterer sikkerheten.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.