- De burde ikke drevet med så enorme overskudd
Avinor varsler innsparinger i milliardklassen. SAS og Norwegian støtter kuttene, og håper det drypper på dem i form av lavere avgifter.
KASTRUP/KØBENHAVN (E24): - Det var jammen på tide.
Slik kommenterer konserndirektør og sjef for den kommersielle virksomheten i SAS, Eivind Roald, effektiviseringsplanene til Avinor.
Det statseide flyplasselskapet annonserte fredag at de skal kutte driftskostnadene med totalt 1,5 milliarder kroner frem til 2018. Fra 2018 er målet å klare å spare 600 millioner hvert eneste år.
– Vi forventer at avgiftene reduseres på en slik måte at vi faktisk har en mulighet til å investere. Det henger ikke sammen at myndighetene potensielt skal melke flyindustrien og passasjerene, for så å sprøyte pengene inn andre steder i samfunnet, sier Roald til E24.
Roald har akkurat vist frem den splitter nye langdistansekabinen til SAS. Den ble lansert mandag da SAS viste frem det nyoppussede Airbus A330-flyet «Erik Viking».
I tillegg til å oppgradere den eksisterende langdistanseflåten har SAS bestilt 12 nye langdistansefly fra Airbus. Det første nye flyet leveres i september.
– Avinor er en tilrettelegger for at luftfarten skal drive effektivt, og de burde ikke drevet med så enorme overskudd som de nå har. Det henger ikke sammen.
I fjor gikk driften til Avinor med 3,65 milliarder kroner i pluss før avskrivninger (EBTDA), en kraftig økning fra 2,99 milliarder året før. Omsetningen steg i perioden fra 9,98 til 10,67 milliarder.
Etter skatt satt konsernet igjen med 1,4 milliarder i fjor, opp fra 890 millioner året før.
Roald forklarer at SAS og bransjen er helt avhengige av at avgiftene ikke er høyere enn de må for at de skal kunne gjennomføre milliardinvesteringer, som langdistansesatsingen og satsinger på kortdistanseruter.
Vil kutte avgifter
Avinor har ikke konkretisert hvordan de skal spare inn milliardbeløpene ennå. Til E24 fredag opplyste konserndirektør for kommunikasjon, Egil Thompson, at de ville ha det avklart i løpet av noen måneder.
Avinor la ikke skjul på at stillinger trolig må kuttes, og at enkelte tjenester kan bli outsourcet. Selskapet lovet også at kuttene skal komme kundene, altså flyselskapene, til gode.
– Forbedringsarbeidet skal styrke Avinors konkurransekraft, og komme kundene og samfunnet til gode. Våre konkurrenter i nabolandene reduserer avgiftene. Samtidig går flyselskapene gjennom store strukturelle endringer. Avinor må ta sin del av ansvaret for å styrke luftfartens konkurransekraft, sa konsernsjef Dag Falk-Petersen.
– Positive signaler
Eivind Roald i SAS håper nå de får se resultater av effektiviseringen i form av lavere kostnader når de flyr til norske flyplasser. Han er likevel kritisk til hva de har sett tidligere:
– Vi har fått en reduksjon i noen avgiftsposter, men så økte man samtidig leiekostnadene. Da er vi like langt. Man kan ikke gi med den ene hånden og ta med den andre.
Får støtte av Norwegian
Kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian til E24.
– Tror dere at dere kommer til å merke en forskjell som de sier?
– Ja, det må vi da kunne legge til grunn, sier Skånvik og legger til:
– Vi mener at det er rom for å kutte i avgifter overalt, og ikke minst i Norge. Dette har vært tatt opp fra flyselskapene enkeltvis og fra NHO Luftfart i årevis.
I Norwegian mener de også at Avinor går litt for godt.
– Vi har reagert på kryssubsidieringen av flyplassene og det faktum at Avinor har gått med store overskudd, mens vi flyselskapene må ha en konstant kostnadsfokus og snu hver stein i organisasjonen. Vi må også huske på at Avinor er monopolist, og det er flyselskapene som flyr på de norske flyplassene som betaler gildet, sier Skånvik, og utdyper:
– Hver gang vi ser at Avinor er ute og beiler til våre internasjonale konkurrenter, så vet vi at det er brukerne av de norske flyplassene som betaler for det.
Slik kommenterer konserndirektør og sjef for den kommersielle virksomheten i SAS, Eivind Roald, effektiviseringsplanene til Avinor.
Det statseide flyplasselskapet annonserte fredag at de skal kutte driftskostnadene med totalt 1,5 milliarder kroner frem til 2018. Fra 2018 er målet å klare å spare 600 millioner hvert eneste år.
– Vi forventer at avgiftene reduseres på en slik måte at vi faktisk har en mulighet til å investere. Det henger ikke sammen at myndighetene potensielt skal melke flyindustrien og passasjerene, for så å sprøyte pengene inn andre steder i samfunnet, sier Roald til E24.
Roald har akkurat vist frem den splitter nye langdistansekabinen til SAS. Den ble lansert mandag da SAS viste frem det nyoppussede Airbus A330-flyet «Erik Viking».
I tillegg til å oppgradere den eksisterende langdistanseflåten har SAS bestilt 12 nye langdistansefly fra Airbus. Det første nye flyet leveres i september.
– Avinor er en tilrettelegger for at luftfarten skal drive effektivt, og de burde ikke drevet med så enorme overskudd som de nå har. Det henger ikke sammen.
I fjor gikk driften til Avinor med 3,65 milliarder kroner i pluss før avskrivninger (EBTDA), en kraftig økning fra 2,99 milliarder året før. Omsetningen steg i perioden fra 9,98 til 10,67 milliarder.
Etter skatt satt konsernet igjen med 1,4 milliarder i fjor, opp fra 890 millioner året før.
Roald forklarer at SAS og bransjen er helt avhengige av at avgiftene ikke er høyere enn de må for at de skal kunne gjennomføre milliardinvesteringer, som langdistansesatsingen og satsinger på kortdistanseruter.
Vil kutte avgifter
Avinor har ikke konkretisert hvordan de skal spare inn milliardbeløpene ennå. Til E24 fredag opplyste konserndirektør for kommunikasjon, Egil Thompson, at de ville ha det avklart i løpet av noen måneder.
Avinor la ikke skjul på at stillinger trolig må kuttes, og at enkelte tjenester kan bli outsourcet. Selskapet lovet også at kuttene skal komme kundene, altså flyselskapene, til gode.
– Forbedringsarbeidet skal styrke Avinors konkurransekraft, og komme kundene og samfunnet til gode. Våre konkurrenter i nabolandene reduserer avgiftene. Samtidig går flyselskapene gjennom store strukturelle endringer. Avinor må ta sin del av ansvaret for å styrke luftfartens konkurransekraft, sa konsernsjef Dag Falk-Petersen.
– Positive signaler
Eivind Roald i SAS håper nå de får se resultater av effektiviseringen i form av lavere kostnader når de flyr til norske flyplasser. Han er likevel kritisk til hva de har sett tidligere:
– Vi har fått en reduksjon i noen avgiftsposter, men så økte man samtidig leiekostnadene. Da er vi like langt. Man kan ikke gi med den ene hånden og ta med den andre.
Får støtte av Norwegian
Kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian til E24.
– Tror dere at dere kommer til å merke en forskjell som de sier?
– Ja, det må vi da kunne legge til grunn, sier Skånvik og legger til:
– Vi mener at det er rom for å kutte i avgifter overalt, og ikke minst i Norge. Dette har vært tatt opp fra flyselskapene enkeltvis og fra NHO Luftfart i årevis.
I Norwegian mener de også at Avinor går litt for godt.
– Vi har reagert på kryssubsidieringen av flyplassene og det faktum at Avinor har gått med store overskudd, mens vi flyselskapene må ha en konstant kostnadsfokus og snu hver stein i organisasjonen. Vi må også huske på at Avinor er monopolist, og det er flyselskapene som flyr på de norske flyplassene som betaler gildet, sier Skånvik, og utdyper:
– Hver gang vi ser at Avinor er ute og beiler til våre internasjonale konkurrenter, så vet vi at det er brukerne av de norske flyplassene som betaler for det.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.