Rotoren løsnet og krevde 16 menneskeliv for fire år siden

(Dagbladet): Det melder Airbus til Helicopters til VG.

- Etter at våre folk har gjort en foreløpig inspeksjon av ulykkeshelikopteret mener vi at det ikke er noen link mellom denne ulykken og hendelsene som førte til flyforbudet i 2012, sier pressetalsmann i Airbus Helicopters, Guillaume Steuer, til VG.

Super Puma-helikopteret som styrtet i havet utenfor Peterhead i Skottland i 2009, krevde 16 menneskeliv. Også den gang løsnet rotoren fra maskinen.

Overfor Dagbladet sier Steuer at det etter deres oppfatning, ikke lenger er noen grunn til å sette helikoptertypen på bakken, men at de respekterer avgjørelsen til Luftfartstilsynet.

- Akkurat som alle andre så er vi i sjokk over denne tragiske hendelsen. Av respekt for ofrene, pårørende og lokalsamfunnet kommer vi til å vise respekt for avgjørelsen til luftfartsmyndighetene, sier Steuer til Dagbladet.

Helikopteret som styrtet ved Turøy var av typen Super Puma EC225, mens det som gikk ned utenfor kysten av Skottland var en eldre modell av typen Super Puma AS332.

I 2012 havarerte samme den samme helikoptertypen som ulykkeshelikopteret to ganger i løpet av fem måneder. Begge helikoptrene som havarerte, hadde en sprekk i en aksling i girkassa.

Et utredningsteam fra Airbus Helicopters har observert vraket de siste 48 timene, og i løpet av disse observasjonene har de kommet fram til at fredagens ulykkeshelikopter ikke var utsatt for samme problem.

- Vi har fått inn mer informasjon som vi foreløpig ikke kan gå ut med, sier Steur.

13 mennesker mistet livet da helikopteret fra CHC Helikopter Service styrtet ved Turøy på Sotra fredag.