torsdag 2. februar 2017

Norwegians vyer - dn.no

Bjørn Kjos vil gjerne inngå allianser med andre lavprisselskaper, og han har kastet sine øyne på blant annet Ryanair og EasyJet.  Foto: Mikaela Berg
Bjørn Kjos vil gjerne inngå allianser med andre lavprisselskaper, og han har kastet sine øyne på blant annet Ryanair og EasyJet.  Foto: Mikaela Berg les mer

Kjos' planer om storallianse: – De flyr jo til en masse steder vi ikke engang kan stave navnet på

Norwegian-sjef Bjørn Kjos vil slå seg sammen med andre billigselskaper for å fly deg ikke bare fra A til B, men også fra A til B til C og «en masse andre steder». 

Relaterte saker

Vis flere
Norwegian har allerede forhandlet med Ryanair i over et år, og Kjos forteller at han håper å ha en avtale på plass med selskapet i løpet av året. Avtalen er en såkalt «feeder»-avtale, som skal gjøre det mulig for passasjerene å booke fly videre med begge selskapene.
– Passasjerene får tilgang til et enormt nettverk. Ikke bare fra Norwegian, men fra Ryanair. Da kan du fly billig – ikke bare fra A til B – men også fra A til B til C og en masse andre steder, sier Kjos til CNN Money.

Rigger seg for kraftig vekst

Norwegian har i lengre tid lagt grunnlaget for en stor internasjonal ekspansjon. Blant annet basene i Barcelona og i Dublin legger til rette for flyvninger til destinasjoner over hele verden, og for langdistanseruter.
I forrige uke hentet Norwegian inn inntil en milliard svenske kroner i det private markedet.
Pengene skal finansiere selskapets aggressive vekst. Bare i år får Norwegian levert 40 nye fly til kort- og langdistanseflyvninger og skal ut med over 17 milliarder kroner (2,1 milliarder dollar) i investeringer.
CNN Money skriver at partneravtaler med lavprisselskaper som Ryanair og EasyJet kan legge grunnlaget for en allianse som kan utfordre mer etablerte globale aktører.

– Fremtidig lavkostallianse 

Forhandlingene med Ryanair er bare begynnelsen sier Kjos, som også forteller at de gjerne vil ha med seg EasyJet også.
– I fremtiden kan det bli en lavkostallianse, sier Kjos, og tegner et bilde av hvor han vil:
– Ryanair, EasyJet eller Wiss Air flyr til en masse byer vi ikke engang kan stave navnet på, fleiper Kjos, med henvisning til et utstrakte rutenettet disse selskapene har til mindre europeiske byer.
CNN Money skriver at Norwegian bare forhandler med europeiske lavprisselskaper for øyeblikket, og ikke med amerikanske lavprisselskaper som Spirit Airlines eller Frontier Airlines.
– Men det er selvfølgelig en potensiell fremtidig mulighet der, særlig ettersom noen av lavprisselskapene har flyvninger som passer fint inn i vårt rutenett, sier en talsperson fra Norwegian til CNN Money.
Etter tre års forhandlinger fikk Norwegian endelig på plass en lisens i USA for sitt irskregistrerte datterselskap Norwegian Air International.
Denne avtalen blir beskrevet som et betydelig steg fremover for Norwegians globale ekspansjon innen lavpris langruter. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.