Her er den første KC-390-prototypen som ble rullet ut av hangaren første gang tirsdag. Foto: Gerson Fujiki
KC-390
– Kan utføre det samme som Hercules, bare raskere og bedre
Brasiliansk transportfly frister svenskene.
Publisert 24. oktober 2014 kl. 17:59 - Oppdatert 4. februar 2015 kl. 09:09
KC-390 heter det militære transportflyet som er det hittil største flyet som er laget av brasiliansk luftfartsindustri.
Den første prototypen ble rullet ut fra Embraer Defense & Security-fabrikken i Gavião Peixoto, nord for São Paulo, tirsdag 21. oktober.
Nå starter bakketesting med dette og ytterligere en prototyp.
Deretter er det berammet jomfruferd mot slutten av året.
Les også: Her lager Forsvaret sine hemmelige gadgets
FAB påpeker at det tomotors jetflyet er utviklet med tanke på Brasils eget behov, enten det er i Amazonas eller Antarktis.
– KC-390 vil kunne utføre de samme oppgavene som Hercules, bare raskere og bedre, sier flyvåpensjef Junti Saito.
Transportflyet skal kunne ta med seg 23 tonn nyttelast og fly i en marsjfart på 465 knop/861 kilometer i timen.
Det er rundt tre tonn og 300 km/t mer enn C-130-maskinene Brasil opererer i dag. (200 km/t mer enn C130J Super Hercules som Norge flyr).
Les også: Første havari med Super Hercules
I tillegg har Embraer bestillinger fra Colombia og Chile slik at ordreboka, inkludert de 28 til Brasil, teller 60 fly.
Flyet er utstyrt med IAE V2500-motorer, kjent fra Airbus A320-serien. På KC-390 er motorene oppgradert til 156 kN og har dermed størst skyvekraft i denne motorserien.
Ettersom betegnelsen er KC, ligger det i navnet at dette også er et tankflyet også kan bidra med drivstoff i lufta til andre fly eller helikoptre.
Utviklingen av flyet startet i 2009. De første serieproduserte flyene skal leveres Brasil i 2016. De 28 flyene skal leveres over ti år.
Les også: Her er norske stormingeniørers nye framkomstmiddel
Med styrkede brasiliansk-svenske bånd, etter at Saab gikk til topps i kampflykonkurransen F-X2 med sin Jas-39 E/F Gripen i konkurranse med Dassault Rafale og Boeing F-18 E/F Super Hornet, er et transportfly fra Embraer en het kandidat for det svenske luftforsvaret.
Ifølge Flight Global beskrev Bydén KC-390 som et sexy fly og et godt alternativ som erstatter for Sveriges gjenværende C-130H-maskiner.
Han varslet dessuten en beslutning ganske snart.
Sverige har snart operert Hercules i 50 år. Det første eksemplaret ble leaset fra sommeren 1965 og ble Europas første Hercules, fire år før Norge mottok sine første fly.
Men de to eldste eksemplarene er i ferd med å pensjoneres, slik at det gjenstår en flåte på seks transportfly.
Ifølge avtalen om teknologioverføring mellom Brasil og Sverige i kampflykjøpet, skal både en god porsjon komponenter og sluttmontering av Gripen-flyene skje hos Embraer i Brasil.
Den første prototypen ble rullet ut fra Embraer Defense & Security-fabrikken i Gavião Peixoto, nord for São Paulo, tirsdag 21. oktober.
Nå starter bakketesting med dette og ytterligere en prototyp.
Deretter er det berammet jomfruferd mot slutten av året.
Les også: Her lager Forsvaret sine hemmelige gadgets
Mer last og raskere fram
Det brasilianske luftforsvaret (Força Aérea Brasileira - FAB) deltar i utviklingen av flyet og bestilte i mai 28 fly som skal erstatte C-130 Hercules-flåten som ble anskaffet på 1960-tallet.FAB påpeker at det tomotors jetflyet er utviklet med tanke på Brasils eget behov, enten det er i Amazonas eller Antarktis.
– KC-390 vil kunne utføre de samme oppgavene som Hercules, bare raskere og bedre, sier flyvåpensjef Junti Saito.
Transportflyet skal kunne ta med seg 23 tonn nyttelast og fly i en marsjfart på 465 knop/861 kilometer i timen.
Det er rundt tre tonn og 300 km/t mer enn C-130-maskinene Brasil opererer i dag. (200 km/t mer enn C130J Super Hercules som Norge flyr).
Les også: Første havari med Super Hercules
60 bestillinger
Argentina, Portugal og Tsjekkia er med som industripartnere i KC-prosjektet.I tillegg har Embraer bestillinger fra Colombia og Chile slik at ordreboka, inkludert de 28 til Brasil, teller 60 fly.
Flyet er utstyrt med IAE V2500-motorer, kjent fra Airbus A320-serien. På KC-390 er motorene oppgradert til 156 kN og har dermed størst skyvekraft i denne motorserien.
Ettersom betegnelsen er KC, ligger det i navnet at dette også er et tankflyet også kan bidra med drivstoff i lufta til andre fly eller helikoptre.
Utviklingen av flyet startet i 2009. De første serieproduserte flyene skal leveres Brasil i 2016. De 28 flyene skal leveres over ti år.
Les også: Her er norske stormingeniørers nye framkomstmiddel
Brasil-Sverige
Sveriges flygvapenchef (FVC) Michael Bydén var til stede under utrullingen i Brasil tirsdag, og han er på jakt etter nye transportfly.Med styrkede brasiliansk-svenske bånd, etter at Saab gikk til topps i kampflykonkurransen F-X2 med sin Jas-39 E/F Gripen i konkurranse med Dassault Rafale og Boeing F-18 E/F Super Hornet, er et transportfly fra Embraer en het kandidat for det svenske luftforsvaret.
Ifølge Flight Global beskrev Bydén KC-390 som et sexy fly og et godt alternativ som erstatter for Sveriges gjenværende C-130H-maskiner.
Han varslet dessuten en beslutning ganske snart.
Sverige har snart operert Hercules i 50 år. Det første eksemplaret ble leaset fra sommeren 1965 og ble Europas første Hercules, fire år før Norge mottok sine første fly.
Men de to eldste eksemplarene er i ferd med å pensjoneres, slik at det gjenstår en flåte på seks transportfly.
Ifølge avtalen om teknologioverføring mellom Brasil og Sverige i kampflykjøpet, skal både en god porsjon komponenter og sluttmontering av Gripen-flyene skje hos Embraer i Brasil.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.