onsdag 29. april 2015

SAR - Sverige - Video


Jeg har i kveld sett et en-times program på Sveriges TV1, noe a la Brennpunkt, om kjøp av AW139 til sjøredningstjenesten. Hoder vil rulle. Hvis ikke er Sverige det første Nordiske mafialand. Hele historien er en eneste kontinuerlig dekkoperasjon som ikke en gang er en såkalt bananrepublikk verdig. Godt arbeid av redaksjonen. Sjøfartsverket kommer særdeles dårlig ut. Det samme gjør AgustaWestland. At Sjøfartsverket kjøper PR støtte etter dette er lett å forstå. Omdømmet kan ikke rettes på etter dette uten at personer på toppnivå fjernes.

Sjekk video her: http://tinyurl.com/lvpvs7v


Köper pr-hjälp efter "Uppdrag granskning"

Tidigare artiklar
Nu slår Sjöfartsverket tillbaka mot Uppdrag granskning.
Myndigheten har köpt pr-hjälp för 300 000 kronor, enligt Resumé.
Men ett filmklipp som man lade ut på Facebook blev så hånat att det togs bort efter bara några timmar.

Expressen berättade på tisdagen om UG:s uppgifter kring Sjöfartsverkets nya helikoptrar, en miljardaffär med stora frågetecken.
Enligt Uppdrag granskning har det funnits oegentligheter i upphandlingen, något som SVT-programmet dock inte har några bevis för. Statliga Sjöfartsverket har också hamnat i tvist med flera kommuner, efter att ha skickat faktura till dem då de fått hjälp i livräddningsärenden.

Helikopteraffären

Programmet sänds i kväll klockan 20 i SVT och Sjöfartsverket har inför detta försökt att kommunicera ut sin version av helikopteraffären.
En åtgärd var att lägga ut ett klipp med generaldirektören Ann-Catrine Zetterdahl förklarasom på Uppdrag gransknings Facebooksida. Efter en timme togs den bort, enligt Ali Fegan, en av reportrarna som står bakom programmet.
– Folk började håna den, och då försvann den. Det luktar lite Sovjet, att hon ska stå där och prata till folket, säger han till Resumé.

Köpt pr för 300 000 kronor

Uppdrag granskning uppger att Sjöfartsverket köpt pr-hjälp för 300 000 kronor för att mildra helikopterdebatten.
SVT-redaktionen hävdar också att den statliga myndigheten har hemligstämplat viktiga dokument, något som verket tillbakavisar.
– Vi har haft en dialog med UG i ett års tid. Vi har inte mörkat något. En del handlingar har däremot varit belagda med vanlig affärssekretess. Men vi har en lång lista över saker vi har delat med oss av, säger kommunikationsdirektören Maria Ottosson till Resumé.

"Vem ska betala?"

Efter att Expressen på tisdagen berättade om UG-programmet har Sjöfartsverket hört av sig via mejl med sin version.
– Den springande punkten som SVT helt och hållet undviker är att Sjöfartsverkets räddningstjänst i huvudsak betalas genom avgifter från handelssjöfarten samt civila och militära luftfarten. Detta innebär att när Sjöfartsverkets helikoptrar deltar i kommunal räddningstjänst är det i praktiken färjerederier, flygbolag och Försvarsmakten som betalar huvuddelen av kostnaderna, skriver informatören Daniel Lindblad och fortsätter:
– Jag har gott förtroende för att du kan vara mer nyanserad än SVT i denna fråga.
Konkurrensverket har nu startat en utredning av affären.
– Det är allvarliga anklagelser som riktas mot Sjöfartsverket och det handlar om väldigt mycket pengar. För oss är det en självklarhet att vi som tillsynsmyndighet ska titta närmare på det här, säger Hanna Witt, chef för tillsynsavdelningen på Konkurrensverket, i ett pressmeddelande.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.