- Et super-scenario for SAS
Norwegian-streik gir flere passasjerer til SAS, billettprisene stiger og drivstoffet er billigere. Det er svært positivt for SAS, ifølge analytiker.
Totalt fløy det skandinaviske selskapet nær 2,5 millioner passasjerer i mars, en oppgang på 6,1 prosent. Samtidig hadde SAS færre flyavganger enn i samme periode året før, og det vil si at flyene er fullere.
Den såkalte fyllingsgraden (andelen solgte seter av tilbudte seter) steg fra 70,7 til 74,3 prosent på ett år.
Trafikkutviklingen til SAS har vært preget av at erkerivalen Norwegian hadde en pilotstreik fra 28. februar og i elleve dager fremover. I omtrent en uke var samtlige Norwegian-piloter i Norge, Sverige og Danmark i streik.
- Det er ingen tvil om at SAS-tallene er ekstraordinært sterke grunnet streiken i Norwegian. Likevel var trafikkveksten noe bedre enn jeg hadde ventet, sier analytiker Jacob Pedersen i danske Sydbank, som følger flyselskapene tett.
Norwegian kommer med sine trafikktall for mars fredag før børsene åpner.
SAS rapporterer inntektstall med en måneds forsinkelse. I februar steg den såkalte yielden (inntekt pr. passasjer pr. kilometer) med 8,3 prosent, sammenlignet med februar ifjor. Justert for valutasvingninger var fremgangen på 2,8 prosent.
- Det bidrar til å skape et betydelig inntjeningspotensial for SAS, samtidig som selskapet får effekt av oljeprisfallet ved at kostnaden for drivstoff har falt kraftig. Det er noe nær et super-scenario for SAS, sier Pedersen.
Hen legger til at det er lite som skal til for å vende oppturen i SAS, dersom etterspørselen faller eller konkurrentene senker prisnivået igjen.
- Det er et åpent spørsmål hvor lenge det varer, mye av dette kan muligens forklares av at den største konkurrenten, Norwegian, har hatt store problemer de siste månedene, sier Pedersen.
Den såkalte enhetsinntekten (inntekt pr. sete pr. kilometer) i SAS steg med 11,3 prosent, og valutajustert med 5,7 prosent.
SAS vil ikke si noe annet om prisutviklingen i mars enn at den er «positiv».
SAS-aksjen steg over to prosent i Stockholm like etter at trafikktallene kom torsdag.
Den såkalte fyllingsgraden (andelen solgte seter av tilbudte seter) steg fra 70,7 til 74,3 prosent på ett år.
Trafikkutviklingen til SAS har vært preget av at erkerivalen Norwegian hadde en pilotstreik fra 28. februar og i elleve dager fremover. I omtrent en uke var samtlige Norwegian-piloter i Norge, Sverige og Danmark i streik.
- Det er ingen tvil om at SAS-tallene er ekstraordinært sterke grunnet streiken i Norwegian. Likevel var trafikkveksten noe bedre enn jeg hadde ventet, sier analytiker Jacob Pedersen i danske Sydbank, som følger flyselskapene tett.
Norwegian kommer med sine trafikktall for mars fredag før børsene åpner.
- Et super-scenario
I tillegg stiger prisnivået på SAS-billettene betydelig. Det skjer etter at lønnsomheten i SAS, Norwegian og andre selskaper har vært under stort press i flere år. Både SAS og Norwegian gikk med et underskudd ifjor.SAS rapporterer inntektstall med en måneds forsinkelse. I februar steg den såkalte yielden (inntekt pr. passasjer pr. kilometer) med 8,3 prosent, sammenlignet med februar ifjor. Justert for valutasvingninger var fremgangen på 2,8 prosent.
- Det bidrar til å skape et betydelig inntjeningspotensial for SAS, samtidig som selskapet får effekt av oljeprisfallet ved at kostnaden for drivstoff har falt kraftig. Det er noe nær et super-scenario for SAS, sier Pedersen.
Hen legger til at det er lite som skal til for å vende oppturen i SAS, dersom etterspørselen faller eller konkurrentene senker prisnivået igjen.
- Det er et åpent spørsmål hvor lenge det varer, mye av dette kan muligens forklares av at den største konkurrenten, Norwegian, har hatt store problemer de siste månedene, sier Pedersen.
Den såkalte enhetsinntekten (inntekt pr. sete pr. kilometer) i SAS steg med 11,3 prosent, og valutajustert med 5,7 prosent.
SAS vil ikke si noe annet om prisutviklingen i mars enn at den er «positiv».
SAS-aksjen steg over to prosent i Stockholm like etter at trafikktallene kom torsdag.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.