lørdag 4. april 2015

Flygere uten fast jobb kan være en fare for flysikkerheten - Sann påskekrim


Ny rapport: – Flygere uten fast jobb tør ikke si fra når de er syke

Løse ansettelsesforhold kan gå på flysikkerheten løs, sier en ny rapport fra EU. Flygere uten fast jobb sier det er vanskeligere å si fra når de gjør feil eller er syke.


Lufthansa-flyver i uniform
Flyvere uten fast jobb er redde for å bli sett på som vanskelige dersom de er syke eller melder feil, viser en ny undersøkelse blant 6000 ansatte i europeiske flyselskap.
Foto: DANIEL ROLAND / Afp
Flygere uten fast jobb jobber mer enn tilrådelig og tør ikke rapportere om feil av frykt for ikke å få videre jobb, viser en omfattende rapport om ansettelsesforholdene i flybransjen. Den er laget for EU-kommisjonen av Universitetet i Gent i Belgia.
I rapporten oppgir 34 prosent av flyverne at deres ansettelsesforhold påvirker beslutningene de må ta, for eksempel knyttet til om de føler seg skikket til å fly den dagen. Det er særlig i lavprisselskapene mange flygere jobber for bemanningsbyråer eller tar tidsbegrensede oppdrag.

Hard konkurranse

I mars ble over hundre tusen flypassasjerer rammet da en elleve dager lang streik satte mange tusen Norwegian-fly på bakken. Sentralt sto pilotenes tilknytning til selskapet.
Forskerne bak EU-rapporten undersøkte ansettelsesforhold i elleve europeiske land, og fikk inn svar fra over 6000 ansatte i flyselskaper.
47,5 prosent av flygerne i lavprisselskapene oppga at de ikke var fast ansatt, mot 21 prosent i bransjen som helhet. Særlig lavprisselskaper har mange piloter som er time- eller stykkprisbetalte, på innleie, korte kontrakter eller jobber med oppdragsflyvning.

Skader åpen konkurranse

Fra et juridisk synspunkt er det ikke nødvendigvis noe galt i slike ansettelsesforhold, men det åpner for misbruk, og omfanget av bruken er bekymringsfull, konkluderer rapporten.
Den fastslår at disse kostnadseffektive ansettelsesteknikkene er et direkte resultat av dereguleringen og fremveksten av nye forretningsmodeller i et mer konkurransepreget marked. Dette påvirker både den åpne konkurransen og de ansattes rettigheter, ifølge rapporten.
Det understrekes at det ikke er påvist noen sammenheng mellom ansettelsesformer og ulykkestall i luftftartsbransjen.

Truer sikkerheten


Anne Mette Ødegård
Anne Mette Ødegård ved Fafo sier ansettelsesforhold innvirker på om flyvere tør si fra.
Foto: FAFO
Blant forskerne som har bidratt til rapporten er Anne Mette Ødegård ved Fafo. Hun peker på flere grunner til at løse tilknytninger kan true sikkerheten.

– Det kan skje fordi flygere jobber mer enn det som er tilrådelig, og at de ikke tør rapportere om hendelser på grunn av frykt for å ikke bli reengasjert, sier hun.
De løse tilknytningsformene er et resultat av den harde konkurransen som foregår i luftfarten.
– Det diskuteres blant annet krav om at piloter må være fast ansatte nettopp av slike grunner, sier Ødegård.

– Innleide flygere truer flysikkerheten

Kontraktsflyvere er redde for å være borte fra jobben, og de er redde for å bli sett på som vanskelige, mener generalsekretær Sigurd Løkholm i Norsk Flygerforbund.
Piloter i lufta
En av tre europeiske flyvere sier deres ansettelsesforhold påvirker hvilke beslutninger de tar. Bildet viser flyvere om bord på et norsk innenriksfly, og har ingen direkte sammenheng med funnene i rapporten.
Foto: Rune A. Hansen / NRK
– Livet som kontraktsflyger er slitsomt. Det er få som tør innrømme åpent at de har gjort feil eller gått på jobben mens de var syke, men vi hører det i krokene, sier Løkholm til NRK.
En fersk rapport viser at så mange som 34 prosent av flygerne uten fast jobb i en stor europeisk undersøkelse blant 6000 ansatte i flyselskapene, oppgir at deres ansettelsesforhold påvirker beslutningene de må ta. Et eksempel er hvorvidt de føler seg skikket til å fly.
Kontraktsflygere er redde for å være borte fra jobben, og de er redde for å bli sett på som vanskelige.
Sigurd Løkholm, generalsekretær i Norsk Flygerforbund
Sigurd Løkholm
Sigurd Løkholm i Norsk Flygerforbund sier kontraktsflyvere er redde for å være borte fra jobben.
Foto: Norsk Flygerforbund
Generalsekretær Sigurd Løkholm i Norsk Flygerforbund sier han ikke er i tvil om sammenhengen mellom ansettelsesforhold og flysikkerhet, og mener denne rapporten bekrefter det.

Redde for å være syke

– Tilknytningsformen påvirker helt klart sikkerheten. Kontraktsflygere er redde for å være borte fra jobben, og de er redde for å bli sett på som vanskelige, sier Løkholm.
Flygerne frykter ifølge ham at den gode rapporteringskulturen for å melde fra om egne feil uten å frykte straff, skal undergraves av at flygere ikke føler jobbsikkerhet.

På jobb med feber

Anders Underthun
Flyvere uten fast jobb syns det er vanskeligere å melde seg syke, sier Anders Underthun ved Arbeidsforskningsinstituttet.
Foto: AFI/HIOA
Anders Underthun ved Arbeidsforskningsinstituttet ved Høyskolen i Oslo og Akershus har forsket på liberaliseringen av luftfarten.

Han sier det virker sannsynlig at kontraktsflygere kan ha en høyere terskel for å melde fra om begåtte feil eller sykdom fordi det er stor konkurranse om jobbene.
– Flyvere som møter på jobb med for eksempel feber er jo noe som kan påvirke blant annet oppmerksomheten, sier han.
Les hele rapporten her eller last den ned her: Atypical Employment in Aviation

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.