Selskapets kvartalsrapport viser at Norwegian hadde en omsetning på 19,5 milliarder kroner i fjor, opp fra 15,6 milliarder kroner i 2013. Det er en vekst på 25 prosent.
Likevel ble sluttresultatet over 1,0 milliarder kroner i minus. I fjor hadde selskapet et overskudd på 322 millioner kroner, melder NTB.
– Det er ingen grunn for å legge skjul på at 2014 har vært et svakt år for Norwegian. Samtidig ser vi ser flere lyspunkt ved inngangen til 2015, sier administrerende direktør Bjørn Kjos på torsdagens pressekonferanse.

Valutasvingninger har preget resultatet

Ifølge Norwegian har store valutasvingninger og sikring av drivstoff for 2015 har påvirket sluttresultatet. Til sammen har disse to utgiftspostene belastet regnskapet med 690 millioner kroner i 2014.
Flyselskapet har bunkret drivstoff for i alt 459 millioner kroner. Det innebærer at en betydelig del av kostnadene for kommende år allerede er dekket.
– Vi kommer til å få full effekt av drivstoffprisfallet i 2015. Vi mener drivstoffregningen vår skal bli 2 milliarder dollar lavere, sier Kjos til NRK.

Forsinkelser og streik kostet dyrt

Videre har forsinkelser på langrutene kostet selskapet 265 millioner kroner i 2014. Kostnader knyttet til manglende godkjennelse av EU-selskapets søknad om amerikansk flylisens utgjorde totalt 117 millioner kroner.
«Enmannsstreiken» Parat iverksatte i forbindelse med tariffoppgjøret for de kabinansatte kostet alene hele 101 millioner kroner.

Sterkere fotfeste internasjonalt

– 2014 var preget oppbygging av selskapet internasjonalt, ikke minst betydelig satsing på langdistanserutene, sier Kjos.
Han mener at Norwegians vekststrategi gir resultater i form av at selskapet får stadig sterkere fotfeste internasjonalt.
– Vi går ned i passasjertall på Oslo Lufthavn Gardermoen, men vi konsentrerer oss nå om å bygge opp passasjerkapasiteten på Londons Gatwick. Det er der veksten kommer til å skje, sier Kjos til NRK.
Kjos mener bestemt at selskapet ligger bedre an i 2015 når det kommer til antall forhåndsbookinger.
– Vi går inn i 2015 med god etterspørsel etter flyreiser, og får full effekt av den lave oljeprisen allerede i første kvartal. Samtidig er det ingen tvil om at kostnadene må videre ned for å sikre selskapet konkurransekraft i et meget utfordrende marked, sier Kjos.